Blog naukowy z Gliwic. Zdobądź wiedzę z języków obcych, nauki pływania...

AFIRMACJE

Afirmacje są to pozytywnie nacechowane wypowiedzi, mające na celu oddziaływanie na psychikę. Afirmacje wypowiadane świadomie, powtarzane z wielkim skupieniem i zaangażowaniem emocjonalnym są silnie działającym, skutecznym sposobem zastępowania starych myśli i przekonań – które przeszkadzają ci w uczeniu się, studiowaniu i skutecznym działaniu – myślami i przekonaniami pozytywnymi – które sam (nie rodzice, znajomi czy nauczyciele) świadomie wybierasz. Tworzenie afirmacji jest proste, zapisuje się je w postaci pozytywnych twierdzeń.

– 1. Przeredaguj negatywne opinie w pozytywne. Na przykład, zamiast „Nie mogę zrozumieć fizyki”, mów „Fizyka jest dla mnie zrozumiała”, zamiast „Denerwuję się przed każdą odpowiedzią ustną”, powtarzaj „Gdy mam odpowiadać, jestem spokojny i opanowany”. Nie używaj w afirmacjach słowa „nie” i pisz afirmacje w czasie teraźniejszym. Na przykład, zamiast „Nie zapomnę wiadomości z historii”, mów „Pamiętam wiadomości z historii”.

– 2. Afirmacje możesz wypowiadać (odczytywać), zapisywać lub wysłuchiwać z kasety magnetofonowej. Przy każdym z tych sposobów staraj się, aby były one sformułowane na trzy różne sposoby: w pierwszej, drugiej i trzeciej osobie. Formułowanie w drugiej i trzeciej osobie jest uzasadnione, gdyż wiele przekonań, opinii i osądów tkwiących w naszej podświadomości zostało zasłyszanych, np. od rodziców czy znajomych, i nowe wzory myślowe mają na celu zastąpienie tamtych starych.

– Pierwsza osoba: „Ja, Daniel, mam świetną pamięć”.

– Druga osoba: , Ty, Daniel, masz świetną pamięć”.

– Trzecia osoba: „On, Daniel, ma świetną pamięć”.

– Afirmacje są skuteczniejsze, jeśli powtarzasz je 5 razy. Możesz też odpowiednie hasło powiesić na ścianie i czytać je wielokrotnie w ciągu dnia.

– 3. Z prawej strony kartki, na której piszesz afirmację, pozostawiaj wolne miejsce na myśli i odczucia, które powstają w momencie pisania. Szybko je zapisuj. Często będzie to myśl negatywna lub riposta, ale takie postępowanie ma sens, gdyż nawiązujesz w ten sposób bezpośredni kontakt z myślami negatywnymi i przelewając je na papier, powoli się od nich uwalniasz.

– 4. Pisz swoją afirmację przynajmniej 10 razy dziennie przez 7 do 10 dni. Następnie zrób przerwę, w czasie której będziesz pracować nad inną. Bądź cierpliwy i nie denerwuj się, gdy oczekiwany rezultat nie pojawi się natychmiast. Afirmacja, jak każda przesłana wiadomość, potrzebuje czasu, aby dotrzeć do celu i wywierać wpływ na ludzi.

– 5. Wymawiaj afirmacje patrząc w lustro. Stojąc przed lustrem w trakcie wymawiania afirmacji przyjmij taką postawę, jakby to, co powiedziałeś, było całkowitą prawdą. Być może zdziwisz się, ile myśli znajduje natychmiast odbicie na twojej twarzy. Efekt lustra podobny jest do efektu kartki z wolnym miejscem na negatywne komentarze.

AUTOSUGESTIE. Działają podobnie jak afirmacje. Są to pozytywne stwierdzenia, jakby slogany reklamowe, które stosujesz podczas relaksu, a najskuteczniej w trakcie autohipnozy, wypowiadając je pod swoim adresem w myślach.

WIZUALIZACJA. Ta technika została szczegółowo opisana w rozdziale o myśleniu. W praktyce, jeśli ją dobrze wyćwiczysz, to wiedz, że za jej pomocą zaprogramujesz swoje pozytywne nastawienie. Wizualizacja jest najskuteczniejszym środkiem do tego celu. Działa na więcej zmysłów niż afirmacja czy autosugestia. Stosując ją wyobrażasz sobie siebie w różnych sytuacjach – już ze zmienionym nastawieniem, a to bardzo szybko działa na podświadomość, która jest źródłem twoich negatywnych nastawień. Jako cele wizualizacji wyznaczaj sobie cechy, które chcesz w sobie zmienić lub rozwijać (poprawić pamięć, wiarę w siebie, entuzjazm itp.)

AUTOHIPNOZA. Jej procedura została przedstawiona w rozdziale „Myślenie”. Za pomocą tej techniki możesz wyeliminować lęk przed mówieniem, a także inne zachowania, które przeszkadzają ci w byciu efektywnym i skutecznym.

DODATKOWA RADA: Swoje pozytywne nastawienie możesz wzmocnić, przypominając sobie przed snem osiągnięcia i radości z całego dnia. W ten sposób uzyskasz także efekt dodatkowy – zdrowy i spokojny sen.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.