Wielokrotnie wspominaliśmy już, że mimo, iż rolety zewnętrzne to dość spore konstrukcje, to ich budowa nie jest wcale skomplikowana. Jest to niezwykle istotne w przypadku wszelkiego rodzaju usterek i ich późniejszej naprawy. Czy taką naprawę zawsze musi wykonać profesjonalny serwisant? Jakie usterki uda się zreperować bez obecności fachowca?
Jakie elementy rolety psują się najczęściej?
Na uszkodzenia najczęściej narażone są te elementy rolety, które najbardziej zużywają się podczas użytkowania osłony. Są to części odpowiedzialne za swobodny ruch rolety i jej płynną pracę. Taka osłona podnosi się i opuszcza nawet kilkaset razy w ciągu jednego miesiąca, co z przyczyn oczywistych, prowadzi do uszkodzeń poszczególnych komponentów. Zaliczamy do nich przede wszystkim usterki zwijacza, taśmy i linki, zerwanie się wieszaków, uszkodzenia profili pancerza, a w przypadku rolet elektrycznych – usterki silnika.
Zepsute rolety zewnętrzne – przyczyny.
Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń rolet zewnętrznych i ich elementów są:
- usterki wynikające z długotrwałego używania
- usterki spowodowane złym montażem
- uszkodzenia powstałe w wyniku nieprawidłowego użytkowania osłon
- uszkodzenia spowodowane warunkami atmosferycznymi
- usterki wynikające ze złej instalacji silnika
Oczywiście przyczyn może być o wiele więcej. Dlatego każda zauważona nieprawidłowość w pracy rolety powinna skłonić nas do prób wykrycia problemu i kontaktu z odpowiednim fachowcem. Choć większość usterek udaje się naprawić szybko i bez większych przeszkód, żadnej z nich nie powinno się bagatelizować. Używanie nie do końca sprawnej rolety zawsze niesie ze sobą ryzyko całkowitego uszkodzenia konstrukcji. Wtedy nierzadko pozostaje już tylko wymiana rolety na nową.
Najczęstsze usterki rolet zewnętrznych.
Wiemy już jakie elementy rolet zewnętrznych psują się najczęściej, a także jakie są tego przyczyny. Skupmy się więc na tym, które z uszkodzeń możemy próbować reperować samodzielnie, a kiedy konieczne jest wezwanie serwisu.
USTERKI ZWIĄZANE Z DŁUGOTRWAŁYM UŻYTKOWANIEM
Jedną z najpopularniejszych usterek rolet zewnętrznych są: zerwanie taśmy lub linki, a także uszkodzenie zwijacza. Tego rodzaju usterki można próbować naprawić samodzielnie, jednak warto przed tym zapoznać się z budową rolety. Nie znając jej poszczególnych części, zamiast zreperować, możemy spowodować jeszcze większe zniszczenia.
Konsekwencją długiego użytkowania są również usterki wieszaków. Wieszaki mogą ulec zerwaniu lub wygięciu, co powoduje, że cała roleta przestaje prawidłowo działać. Wymianę wieszaków również można przeprowadzić samodzielnie, jednak tak jak w przypadku powyżej, warto wiedzieć jak zbudowana jest roleta i gdzie w ogóle znajdują się owe wieszaki.
Pancerz to także część, która często psuje się w wyniku długotrwałego użytkowania. Z uwagi na fakt, że pancerz to największa część rolety, jest on najbardziej narażony na uszkodzenia mechaniczne, takie jak zarysowania, pęknięcia czy wyginanie.
USTERKI SPOWODOWANE ZŁYM MONTAŻEM
Wiele uszkodzeń rolet zewnętrznych jest wynikiem nieprawidłowego montażu. Wadliwa instalacja powoduje najczęściej ciężką pracę osłony, a w ostateczności całkowitą jej niesprawność. Za sprawą niepoprawnego montażu uszkodzeniu ulegają takie części jak wieszaki, aretki, pióra pancerza, a w przypadku rolet elektrycznych – również silnik.
Istotne jest także dobre wymierzenie w ścianie otworu, przez który przechodzi taśma zwijacza. Nieodpowiedni kąt wykonania takiego otworu, skutkuje ciągłym przecieraniem się i zrywaniem taśmy. W konsekwencji zmusza nas to do jej częstej wymiany.
W wyniku złego montażu uszkodzeniom ulegają także lamele pancerza. Często dochodzi wtedy do krzywego zwijania się rolety. Jeśli mamy szczęście, to pióra ulegną jedynie wygięciu i przestaną poruszać się swobodnie w prowadnicy. Jeżeli natomiast szczęście nam nie sprzyja, możemy doprowadzić do rozerwania profili pancerza, a nawet do uszkodzenia silnika – w przypadku rolet automatycznych. O ile uszkodzone lamele jesteśmy wstanie wymienić samodzielnie, o tyle naprawa silnika wymaga już wezwania odpowiedniego serwisu.
ROLETY ZEWNĘTRZNE – USZKODZENIA WYNIKAJĄCE Z NIEPRAWIDŁOWEGO UŻYTKOWANIA
Najpopularniejszą usterką spowodowaną złą obsługą rolety jest zerwanie taśmy lub linki zwijacza. Dochodzi do tego na skutek zbyt dynamicznego pociągania za nie podczas podnoszenia lub opuszczania osłony.
Również pancerz ulega uszkodzeniom w wyniku nieprawidłowego użytkowania. Przyczyną jego usterek może być uderzenie o doniczkę lub inną tego typu przeszkodę. Należy więc pamiętać, aby nie ustawiać żadnych przedmiotów w zasięgu pracy rolety.
Pancerz uszkadza się również przy zbyt mocnym pociąganiu za taśmę podczas ręcznego otwierania osłony. Powoduje to, że listwa dolna pancerza mocno uderza o skrzynkę rolety, co może prowadzić do rozerwania zamków w lamelach.
USTERKI SPOWODOWANE WARUNKAMI ATMOSFERYCZNYMI
Rolety montowane na zewnątrz są szczególnie narażone na działanie czynników atmosferycznych, które również mają wpływ na kondycję i sprawność osłon.
- WIATR – silne podmuchy wiatru mogą powodować uszkodzenia mechaniczne zarówno pancerza, jak i całej konstrukcji. Jako producent zalecamy dokładne zapoznanie się z klasami wiatrowymi rolet, aby uniknąć wszelkich możliwych usterek.
- GRAD – uderzenia gradu potrafią deformować i wyginać profile pancerza.
Jednak najwięcej usterek wynikających ze złych warunków atmosferycznych zauważamy zimą. To właśnie podczas mrozów należy zachować wzmożoną ostrożność przy otwieraniu i zamykaniu rolet. Dlaczego? Powodów jest wiele.
Zimą często dochodzi do przymarznięcia listwy dolnej do podłoża. Jeżeli wtedy zbyt gwałtownie zaczniemy otwierać osłonę, możemy spowodować rozerwanie piór pancerza, uszkodzenie mechanizmów sterujących lub urwanie wieszaków. Przymarznięty śnieg znacząco zwiększa też nawój rolety, przez co pancerz krzywo układa się w kasecie. Oblodzone profile mogą łatwo się odkształcać i podczas rolowania wyłamywać się w miejscu zamków.
ROLETY ZEWNĘTRZNE I USTERKI WYNIKAJĄCE ZE ZŁEJ INSTALACJI SILNIKA
Częstą przyczyną uszkodzeń rolet zewnętrznych jest niepoprawne podłączenie w nich silnika. Jego nieprawidłowa praca zazwyczaj prowadzi do poważnych uszkodzeń całej konstrukcji. W najlepszym przypadku, źle działający napęd nie zatrzyma zwijania pancerza, przez co może odkształcić lub rozerwać jego pióra, zgnieść je lub zmielić pancerz w kasecie. Nieodpowiednio ustawione pozycje krańcowe prowadzą również do wyrwania i wyginania wieszaków. Najgorszą konsekwencją źle założonego silnika, jest po prostu jego spalenie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak możesz naprawić poszczególne usterki bez pomocy specjalisty, koniecznie przeczytaj nasz inny wpis dostępny tutaj.